Dojmy z 19. bienále grafického designu

Josef Svoboda

CSTUG
Bienále jsem navštívil poprvé; k tomu, že jsem se do Brna vypravil, mne pohnula témata doprovodných výstav (Frutiger, Týfa). Výstavu Frutigera bohužel už nenavštívíte, skončila dříve než celé bienále, už 3. září.

***

Výstava "Read Me -- s Adrianem Frutigerem světem znaků a písmen" spojuje průřez dílem A. F. s úvodem do tvorby písma, logotypů, typografie a sazby. Plocha jedné místnosti je rozdělena mezi oba okruhy asi tak napůl a velice intenzivně využita. Návštěvník, který sem přišel především kvůli Frutigerovi a méně kvůli základům typografie, tím může být trochu zaskočen. Obě části však stojí za shlédnutí. Frutigerovi jsou věnovány tři stěny:

  • vizuální informační systémy na letištích a v metru,
  • vývoj písem Univers, Frutiger, OCR-A, OCR-B,
  • průřez životopisem.
I tyto tři stěny spolu s tištěným průvodcem, který visí na háčcích pod panely, poskytují vhled do práce tohoto velkého grafika. Autory výstavy jsou Švýcaři Jürg Brühmann a Anja Bodmer. Bohužel ji kazí špatný překlad do češtiny.

***

Výstava "Josef Týfa" poněkud zklamala: jsou tu vystavena asi všechna písma, která Týfa navrhl, bohužel však nejsou jejich kontury dokonale přesné (asi vinou kopií z fotosazebních předloh); ve vitrínách jsou položeny (zavřené), které Týfa graficky upravil, a na stěně visí životopis. Dohromady to není o moc více, než co můžete vidět v knize "Typographia 2".

***

Z rozsáhlé expozice vlastního bienále popíši jen zajímavé návrhy písem. V české expozici se střešovická písmolijna prezentuje digitální adaptací Preissigovy antikvy (Otakar Karlas a František Štorm) a celým svým vzorníkem.

Velice se mi líbila písma Axela Bertrama (Německo): přechodová antikva Lucinde je současné písmo s nezaměnitelným charakterem, dynamická antikva Rubenau a lomené písmo Salomo jsou velice pěkně zpracovaná "starobylá písma".

Mnoho autorů se snaží o nové, originální bezpatkové písmo pro univerzálním použití. Jde dnes o určitou módu. Neviděl jsem ale mezi velkým počtem návrhů žádný výrazný výsledek -- bezpatková písma jsou si příliš podobná.

Jinou cestou může být lineární antikva (slučuje prvky serifových i bezserifových písem); takovou vytvořila Yvonne Diedrich z Německa (ITC Diadis).

Peter Biľak navrhl písmo Eureka v serifové i bezserifové verzi, Zdá se mi, že serifová verze na to doplatila -- nedosahuje stejnoměrného zabarvení stránky (http://www.ui42.sk/peterb).
Jsou tu také velice pěkné hříčky:

  • Zootype (logotypy, které dokazují, že zvířata mohou žít i uvnitř písmen) (Argentina)
  • Stínové písmo, Cycle, Pletař nerad (písma z neobvyklých materiálů) (Krejčíková)
***

Grafický design 2000

je výstava českých a slovenských plakátů ve dvoraně obchodního domu, jistě oceníte i lávku, po které se sem chodí. Dokládá, jak se dá vytvořit pasáž i v nepříznivých podmínkách.

***

Studio Najbrt

umožňuje (zdarma) navštívit výstavu piktografických pajduláků z výroční zprávy, která už byla v Praze.

***

Pozor na to, že bienále má zavřeno v pondělí a úterý!

19. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2000 (doprovodné výstavy: výstava členů mezinárodní poroty, Josef Týfa, Marcel Duchamp, Práce z Holandska)
Místodržitelský palác, Moravské náměstí 1a
do 24. 9. 2000
otevřeno: od středy do neděle 10--18, ve čtvrtek 10--19

Studio Najbrt
Design centrum ČR, Jakubské náměstí 5
do 15. 9. 2000
otevřeno: v pracovní dny 10--18

Grafický design 2000
Atrium IBC, Příkop 6
do 28. 9. 2000
otevřeno: v pracovní dny celý den, v sobotu do 14 hodin

Svět přátel -- mezinárodní výstava plakátů
Křížová chodba Nové radnice, Dominikánské náměstí
od 12. 9. do 28. 9. 2000


CSTUG
Poslední změna: 19. 1. 2001. Připomínky na: www-admin@cstug.cz. (c) Josef Svoboda